Learning History - Achterom kijken om vooruit te kunnen

Dieke Martini

In mijn onderzoek werk ik samen met verpleegkundigen in allerlei verschillende rollen en functies. We onderzoeken met elkaar een vraagstuk rondom gedifferentieerd werk dat bij hen in de organisatie speelt. Hiervoor gebruik ik de Learning History methode. Deze methode is ontwikkeld om met elkaar stil te staan bij lessen uit het verleden, en van daaruit samen de toekomst vorm te geven. En dit werkt heel goed in organisaties die met gedifferentieerd werk aan de slag willen. In het Rijnstate ziekenhuis keken we hoe de nieuwe functie van regieverpleegkundige werd geïntroduceerd en zich ontwikkelde binnen verpleegkundige teams. In het Isala ziekenhuis volgden we verpleegkundig onderzoekers die werk aan het bed combineerden met onderzoek. En in het Radboudumc liepen we mee met 10 verpleegkundig directeuren die het verpleegkundig beroep vertegenwoordigen in de directie laag van het ziekenhuis. Van alle onderzoeken maakten we podcasts en een geschreven leergeschiedenis die ook binnen jouw instelling een dialoog kunnen aanwakkeren. Wil je meer weten? Loop langs bij het meetingpoint, of schiet me aan op het festivalterrein. Ik ga graag met je in gesprek.

Biografie

Dieke Martini is verpleegkundige en antropoloog. Als onderzoeker is zij werkzaam binnen het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving van Fontys Hogeschool, daarnaast werkt zij als verpleegkundige seksuele gezondheid bij de GGD Amsterdam. Zij richt zich binnen RN2Blend op het schrijven van leergeschiedenissen rondom gedifferentieerd werk, leiderschap en positionering van verpleegkundigen vanuit verschillende perspectieven. Ze gebruikt de Learning History methode om met verpleegkundigen in allerlei verschillende rollen terug te kijken en stil te staan bij het (recente) verleden, om zo stappen vooruit te kunnen zetten. Meer informatie over het onderzoek: Leren van het verleden. Functiedifferentiatie door de jaren heen.